Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-07-15, 18:14   #1
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Atg:s databas för analyser


Som bekant tillåter ATG endast företag att logga in sig mot deras databas och göra egna sökningar genom en webtjänst.
Villkoret är, om jag fattat det rätt,att företaget gör data tillgänglig för andra.
De får också erbjuda möjligeten för sina kunder att göra egna sökningar men då till egen databas, dvs företagets, och inte rak in i ATG:s.
Säker av säkerhetsskäl.

Min fråga är, vilka företag är det som har avtal med ATG och som erbjuder möjliget att själv få göra sökningar mot databasen med egna parametrar i stället för att enbart erbjuda färdigtuggad data?
Misstänker att det är väldig få men det måste finnas någon?

Inte ska man behöva starta ett bolag och ge tillgång till några rader data från ATG på någon enkel webbsida bara för att få utveckla nya hobby och slippa alla timmar med att klippa och klistra in i excel?

Web skrapning är inget alternativ då det inte är tillåtet.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 18:22   #2
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3619
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
Som bekant tillåter ATG endast företag att logga in sig mot deras databas och göra egna sökningar genom en webtjänst.
Villkoret är, om jag fattat det rätt,att företaget gör data tillgänglig för andra.
De får också erbjuda möjligeten för sina kunder att göra egna sökningar men då till egen databas, dvs företagets, och inte rak in i ATG:s.
Säker av säkerhetsskäl.

Min fråga är, vilka företag är det som har avtal med ATG och som erbjuder möjliget att själv få göra sökningar mot databasen med egna parametrar i stället för att enbart erbjuda färdigtuggad data?
Misstänker att det är väldig få men det måste finnas någon?

Inte ska man behöva starta ett bolag och ge tillgång till några rader data från ATG på någon enkel webbsida bara för att få utveckla nya hobby och slippa alla timmar med att klippa och klistra in i excel?

Web skrapning är inget alternativ då det inte är tillåtet.
Två av företagen som jag vet om iaf: http://www.spelatrav.se/index.php samt http://www.voltstart.se/

Senast redigerad av Migge den 2014-07-15 klockan 18:23.
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 18:24   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Det räcker med att begära ut F-skattsedel från Skatteverket då du inte behöver annat än enskild firma för att ATG ska teckna avtal med dig.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 18:28   #4
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Oj, det finns möjligeter att lösa det!!! Vad glad jag blir!!!
Tack för tipsen!!!
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 18:32   #5
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

När jag kollade med atg för fem år sedan hade de en webservice, AIS, som var helt gratis att använda om du tecknat avtal med dem.
Och till det behövs en firma.

Lite intressant info: http://www.swedishhorseracing.com/en...a-feed-widgets

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
Oj, det finns möjligeter att lösa det!!! Vad glad jag blir!!!
Tack för tipsen!!!
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), shasha (+20)

Senast redigerad av putte64 den 2014-07-15 klockan 18:37.
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 18:41   #6
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
När jag kollade med atg för fem år sedan hade de en webservice, AIS, som var helt gratis att använda om du tecknat avtal med dem.
Och till det behövs en firma.

Lite intressant info: http://www.swedishhorseracing.com/en...a-feed-widgets
Tack, här fanns det en hel massa matnyttig att fördjupa sig i
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 00:11   #7
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
När jag kollade med atg för fem år sedan hade de en webservice, AIS, som var helt gratis att använda om du tecknat avtal med dem.
Och till det behövs en firma.

Lite intressant info: http://www.swedishhorseracing.com/en...a-feed-widgets

Fast det behövs inte ett aktiebolag eller något sådant. Det räcker med enskild firma, dvs f-skattesedel. Någon registrering av namn eller liknande hos Bolagsverket behövs inte.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 08:25   #8
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 70
Sharp$: 1758
Standard

Kanske dum fråga, men vad kan man använda denna databas till? Känner en som har avtal med atg men han har inte kunskap heller att kunna använda materialet.
DiggerCrown är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 09:10   #9
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DiggerCrown Visa inlägg
Kanske dum fråga, men vad kan man använda denna databas till? Känner en som har avtal med atg men han har inte kunskap heller att kunna använda materialet.
Man kan skapa "frågor" till databasen. På det sättet slipper man klipp&klistra in i excel-ark när man ska föra statistik. Risken för felskrivningar minimeras också.

För de flesta är det rejäl överkurs.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 09:13   #10
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DiggerCrown Visa inlägg
Kanske dum fråga, men vad kan man använda denna databas till? Känner en som har avtal med atg men han har inte kunskap heller att kunna använda materialet.
Det är väl mest kreativiteten som sätter gränser, samt vad ATG vill lämna ifrån sig. Genom att man slipper handknacka in informationen så kan man istället lägga tid på att bearbeta den.

Några exempel som jag skulle kunna tänka mig att undersöka:
- Är de som spelar sent bättre upplysta än de som lämnar in tidigt, dvs är strecklistan ett par timmar före start närmare eller längre ifrån resultatet än den slutgiltiga strecklistan?
- När spel överlappar varandra, är de som lämnar i spelformerna med senare spelstopp mera rätt på det än de som lämnade in i spelformen med tidigare spelstopp?
- Är vinnarspelare mer korrekt värderande än streckspelare?
- Hur värderar spelare DD-odds, tvillingodds och Trioodds i förhållande till vinnarodds?
- Är högklassiga och väl analyserade V75-lopp lättare eller svårare att tippa än V5:or med lågklassiga och oanalyserade breddlopp?
- Hur skall startspåren vid tilläggslopp värderas?
- Hur många hästar har verkligen startat från de sämsta spåren, och hur ofta står de tomma för att hästar strukits eller att det varit dåligt anmält?
- Vilka faktorer är de viktigaste att titta på när man värderar en hästs vinstchanser?
- Skrällrisk i olika lopptyper, klasser och på olika banor?

Allt detta kräver stora mängder data som man successivt får samla på sig, och skall man dessutom ha tid att analysera och göra något vettigt med all data är det bra om man får den levererad till sig, att det går att överskåda och att den går att behandla.

Jag förstår inte riktigt varför inte alla med ATG-konto skulle kunna hämta ett filpaket med åtminstone startlistor, resultatlistor, vinstlistor etc. för varje tävlingsdag i ett textformat som går att behandla vidare.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), shasha (+15)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 09:25   #11
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

ATGs webbtjänst erbjuder startlistor en vecka bakåt och en vecka framåt, samt resultat två veckor bakåt. Det enda historiska data som finns, förutom fem senaste starter, är aggregerat (antal segrar, totalt intjänat osv).
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 09:38   #12
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
ATGs webbtjänst erbjuder startlistor en vecka bakåt och en vecka framåt, samt resultat två veckor bakåt. Det enda historiska data som finns, förutom fem senaste starter, är aggregerat (antal segrar, totalt intjänat osv).
Men mha detta går det väl alldeles utmärkt att samla på sig data och bygga upp en egen databas med den statistik man är intresserad av?

Utan tillgång till ATGs web-tjänst så blir detta mycket trögjobbat enligt mig. Fråga Viroid!
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 09:41   #13
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
ATGs webbtjänst erbjuder startlistor en vecka bakåt och en vecka framåt, samt resultat två veckor bakåt. Det enda historiska data som finns, förutom fem senaste starter, är aggregerat (antal segrar, totalt intjänat osv).
Jo, men man kan ju spara på hög själv och bygga en databas. Tävlingsprogrammet i Sverige för travet är så omfattande att man rätt så snabbt får tillräckligt med data för att göra statistiskt säkerställda analyser.

Jag är normalt sett ganska skeptisk mot data som är äldre än ett par år, då det blir svårt att fånga upp de förändringar som sker om nya data hela tiden skall försöka göra avtryck på en stor historisk klump av data insamlad i en tid då andra förhållanden rådde. När t.ex. internetspel var någon procent av ATG:s omsättning, då det inte fanns ATG Live och ingen skoinfo.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 09:56   #14
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Men mha detta går det väl alldeles utmärkt att samla på sig data och bygga upp en egen databas med den statistik man är intresserad av?

Utan tillgång till ATGs web-tjänst så blir detta mycket trögjobbat enligt mig. Fråga Viroid!
Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jo, men man kan ju spara på hög själv och bygga en databas. Tävlingsprogrammet i Sverige för travet är så omfattande att man rätt så snabbt får tillräckligt med data för att göra statistiskt säkerställda analyser.

Jag är normalt sett ganska skeptisk mot data som är äldre än ett par år, då det blir svårt att fånga upp de förändringar som sker om nya data hela tiden skall försöka göra avtryck på en stor historisk klump av data insamlad i en tid då andra förhållanden rådde. När t.ex. internetspel var någon procent av ATG:s omsättning, då det inte fanns ATG Live och ingen skoinfo.
Självklart går det att samla ihop data själv och göra analyser. Ville bara förtydliga att tjänsten inte är någon magisk verktygslåda där du kan få allt från dag 1.

Ska man använda ATGs webbtjänst bör man också veta att det krävs hyfsade programmeringskunskaper. Det är långt mer komplicerat än exempelvis den information som Svenska spel lägger ut publikt.

Sen håller jag med om att äldre statistik är helt värdelös ur analyssynpunkt och jag tycker det bara ska ses som kuriosa som kan roa kalenderbitare.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 11:14   #15
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Tror spelarna har lite olika uppfattning om det.
Jag misstänker många spelare har egna algoritmer för att räkna ut en hästs vinstchans och därigenom leta upp spelvärda odds eller streckvärda hästar på ex. V75.
Kan man då automatiskt hämta alla parametrar från ATG och skicka in värdet i sina algoritmer får man direkt svar på vinstchans och spelvärt odds.
Vem vill inte ha det ?

Citat:
Ursprungligen postat av DiggerCrown Visa inlägg
Kanske dum fråga, men vad kan man använda denna databas till? Känner en som har avtal med atg men han har inte kunskap heller att kunna använda materialet.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td